Modelrockets.NL - Launch Group Logo Modelrockets.NL - Launch Group, raketten en raketten!

Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen     Zoeken
VraagProbleem:
Houdbaarheid zwartkruit motoren

Eerste onderwerp Vorig onderwerp 7 van 149 Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: Resu op 12-02-18 20:16
Ik heb negen jaar geleden ooit een kant en klaar raket gekocht met een stapel motoren erbij. De raket is echter vrij snel gesneuveld en ik heb de motoren opgeborgen en er nooit meer naar omgekeken. Nu ben ik aan het overwegen om weer eens een raket te kopen en ik dacht dat ik mijn oude motoren (30 stuks!) alsnog kon gebruiken maar tot mijn verbazing staat op de verpakking 'Verbrauchszeit 2 Jahre' wat ik met mijn gebrekkige beheersing van de Duitse taal vertaal als 2 jaar houdbaar. Mijn vraag: Klopt dit, zijn motoren maar beperkt houdbaar en waarom? Alvast bedankt voor je moeite.
Re: Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reactie van: Modelraketten.NL op 13-02-18 13:29
Ik heb in 2012 een motor gebruikt van 19 jaar oud en in 2013 een motor van 23 jaar oud. No problemo. Droog bewaren bij constante temp.
thumbs-up
Re: Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reactie van: Resu op 13-02-18 17:46
Allebei bedankt voor de antwoorden, ik zal er een paar testen voor de zekerheid.
Re: Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reactie van: KJ van Til op 12-01-21 18:52
Op 20 september 2020 heb ik wederom een hele oude motor gebruikt voor een lancering.
Het betrof hier een B4-4 van Estes.
De motor was van 1993, dus 27 jaar oud.
Geen enkel probleem. Prima vlucht en berging!

raketraketraket
Re: Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 15-08-21 12:16
Op 29/05/2021: 15.40u, een Quest Full Moon gelanceerd op een A8-3 motor van 42-43jr oud!
Geen probleem.


Houdbaarheid zwartkruit motoren | Reactie van: Alef op 01-09-21 09:11
Hier ook,

Mei 2020 een 27 jaar oude Estes B4-4. Goede vlucht,correcte uitstoot.

Mei 2021 een 42 jaar oude Estes A8-3. Goede vlucht,correcte uitstoot. Was wel duidelijk dat het iets langer dan normaal duurde voor de motor startte (ong. 1 sec.)
Houdbaarheid | Reactie van: Ben Albers op 01-09-21 10:06
Tsja, tegenwoordig staat overal een houdbaarheidsdatum op, zelfs een fles bronwater zou maar een paar jaar goed blijven. Heeft denk ik meer met garantie en aansprakelijkheid te maken dan met de technische houdbaarheid.
 
Kopieer tekst of een link, na selecteren, eenvoudig met CTRL+C of de rechter muisknop

Top

Voeg je reactie toe    
Naam: (max. 25 tekens) *
E-mail: (max. 35 tekens) *
Titel: (max. 50 tekens) *
* = Verplichte velden. Let op: Gebruik een geldig mailadres met @-symbool.
Plaats een Smiley door op onderstaande plaatjes te
klikken, er wordt dan automatisch code ingevoegd.

vrolijk vrolijk/knipoog vrolijk schaterlach droef zeer droef boos verbaasd zich afvragend geschrokken cool man! bedenkingen afkeur ikhoudmijnmond thumbs-up   thumbs-down   raket   raketcrash
Smileys worden onderaan je tekst geplaatst. Je kunt desgewenst knippen en verplaatsen.
HTML niet toegestaan. Lege regels worden toegevoegd door een Enter in te geven.
Let op: apostrof ( ' ) wordt niet geaccepteerd.

Je reactie: *
Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, eerst wijzigingen aan.