![]() |
Modelraketten kunnen ook geborgen worden door middel van helikopter systemen.
Er treed bij het uitklappen, neerdalen en ronddraaien van het rotorsysteem lift op,
welke tevens de landingssnelheid flink kan verminderen. Een uitdaging om te maken. Prachtig om te zien!
De rotorbladen kunnen zowel intern opgeborgen worden in de rompbuis, als extern.
In het laatste geval is er zelfs meestal geen rompbuis aanwezig, maar enkel een
centrale as gemaakt van rondhout of een koolstofstaaf.
Interne Rotorbladen
De rotorbladen worden meestal gemaakt van balsahout en bij voorkeur in vorm gebogen voor een goede rotor werking. Dit in vorm buigen kan o.a. met stoom en een ronde mal (buis) waarop het gestoomde balsa kan drogen en in vorm kan komen. De constructie is vaak fragiel en uiterst licht maar werkt verrassend goed.

De rotorbladen uitgeklapt aan een piston-pen, welke er voor zorgdraagt dat het geheel
uit de rompbuis wordt gestoten. De modelraket / rompbuis voor dit rotorsysteem ligt er onder.
Hieronder rotorbladen uitgeklapt die enkel aan de neuskegel vastzitten.
Het geheel wordt uit de rompbuis gestoten en vouwt uit om de neuskegel een mooie
auto-gyro landing te geven. De onderkant van de modelraket komt dan meestal aan
een parachute of lint naar beneden.



Door middel van elestiekjes of veertjes klappen de rotorbladen uit naar de juiste positie. Nokjes voorkomen dat de rotorbladen te ver doorbuigen bij het uitklappen en houden ze in goede positie.
Externe Rotorbladen




De rotorbladen kunnen om een slanke rompbuis worden gevouwen, maar er kan ook
gebruik worden gemaakt van een staaf als centrale as voor het model.
Deze kan van hout gemaakt zijn of van een koolstofstaaf. De constructie kan
zodoende licht gehouden worden en is toch voldoende sterk.
De bedoeling is dat het model onder het rotorsysteem hangend, afdaalt naar de grond.
Het model zelf, moet wel enige massa hebben ten opzichte van het rotorsysteem.
Anders heeft het de neiging op de kop te willen gaan hangen,
wat ten nadele is van de werking.
Monocopter
Een zeer bijzondere helikopter vorm is de monokopter (Eng.: monocopter).
In dit geval is er niet echt sprake van een modelraket, maar wel een door een
(model)raket aangedreven
mono-rotor-systeem.
Het is een vaste constructie, zonder bewegende onderdelen, met slechts één rotorblad.
Het geheel, met stang voor motorhouder en eventueel een stang voor stabilisatie/balancering
draait om een centraal zwaartepunt.
Zeer leuk om te zien!
Deze modelvormen zijn zeer goed mogelijk met de beschikbare
TSP langbrander motoren.
L-1, L-2, L-2HP, L-3 ,L-4

Hierboven een monokopter. Eén rotorblad, één motorhouder arm, één balansarm.
Het zwaartepunt ligt op het driehoekje.
Hieronder een mooi filmpje van deze goed werkende monocopter.
De monocopter wordt aangedreven door een langbrandende raketmotor,
zoals de TSP L-1, L-2, enz.

De monocopter stijgt net op. Onderin zie je nog de puntvormige start-as vanwaar het model snelheid en rotatie kan krijgen, voordat deze genoeg lift creëert om op te stijgen.

De monocopter in volle vlucht. Je kunt nog net het cirkelvormige rookspoor zien.
Als de motor uitgewerkt is valt het model weer langzaam naar beneden.