ModelRockets.NL - Model Rockets Launch Group (MRLG), Logo en Modelbouw Raketten

Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen     Zoeken
HintsEnTips:
RaketModelBouw = Gewicht besparen

Eerste onderwerp Vorig onderwerp 166 van 170 Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: KJ van Til op 23-04-04 16:04
Als je wil beginnen met het bouwen van een modelraket welke je volledig zelf gaat fabriceren en samenstellen, denk dan aan één ding: RaketModelBouw = Gewicht besparen! Dus geen plompe posterkokers of PVC gebruiken maar je eigen lichtgewicht en sterke rompbuizen vervaardigen van Aquarelplakband (gomplakband). Een dergelijke rompbuis mag je gerust iets kunnen indrukken met twee vingers. Het gaat erom dat de buis verticaal bestand is tegen krachten (acceleratiekrachten tijdens lancering). Dit kun je eenvoudig testen door een rompbuis verticaal op tafel te plaatsen en er een boek(je) bovenop te plaatsen. Als dit mogelijk is, is je rompbuis sterk genoeg om er een model van te maken. Onderdelen zoals neuskegels uithollen of het lichte balsahout gebruiken. Dit balsahout (in plankvorm) kun je ook gebruiken voor centreerringen en vinnen. Voor parachutes kun je het dunste afdekfolie gebruiken wat je vinden kunt (bouwmarkt), dus geen zware vuilniszakken gebruiken. Besparing op gewicht is soms een hele uitdaging maar betekent simpelweg dat je lichtere (goedkopere) motoren kunt gebruiken om hetzelfde resultaat (hoogte) te behalen. Trouwens: Besparing van gewicht is precies hetzelfde wat ze ook in de grote ruimtevaart iedere dag weer doen!
Gewicht besparen | Reactie van: KJvTil op 18-09-04 01:37
Jan-Hein, Zelf bouw ik geen modelraketten van een wc-papier rol met een vuurpijl motor. Ik vind het ook een beetje een plompe omschrijving van de hobby. Misschien zegt het iets over je eigen kijk erop...? Het optimum gewicht voor een raket met een C-motor ligt ergens rond de 30-35 gram. De C-motor zelf weegt al 25 gram. Succes met bouwen om onder dat gewicht te komen en ook nog een beetje een toonbaar model van formaat te hebben. Voor een D-motor ligt het optimum gewicht ergens rond de 60 gram. De motor zelf weegt iets van 40 gram. Wederom denk ik dat je hier vlot boven het gewicht zit van 60 gram, als je je model tenminste een beetje wil kunnen zien in de lucht. Er zullen echter inderdaad wat randgevallen kunnen zijn, waarbij je iets gewicht bij moet plaatsen om het optimale gewicht te krijgen voor je vlucht. Denk hierbij aan het idee van het werpen van een veertje tegen de wind of een steen. Bij de steen (met meer gewicht) zal dat beter gaan. Echter denk ik dat de meeste bouwers bij de meeste modellen beter gewicht kunnen besparen. Simpelweg omdat de optimum gewichten vaak erg laag zijn. -Gewicht besparen klopt alleen voor kleine modelraketten?- Ik kan me herinneren dat een slimme technicus van de Space Shuttle na de eerste vlucht op het idee kwam om de externe brandstoftank niet wit te verven. Sindsdien ziet dat ding er ook bruin uit, ongeverfd. Dat scheelde ruim 500Kg aan gewicht. Een Kg omhoog brengen kost in de ruimtevaart op dit moment ergens rond de €4000,- (als ik een beetje bij ben,...) Even vermenigvuldigen leverde dit al gauw een besparing op van €2.000.000 per vlucht. Hij heeft vast wat opslag gehad,... Ook in de modelraketbouw betekent gewichtsbesparing bijna altijd het kunnen gebruiken van een lichtere motor en dus besparing van geld. Ach, het gaat niet om dat soort grote bedragen,... maar voor de hobbyïst is elke Euro er één,... Zelf wil ik ook niet het kleinste model met de grootste motor lanceren. Dat gaat te hoog, kan ik niet volgen en raak ik hoogstwaarschijnlijk kwijt tijdens de berging. Ik wil een mooie vlucht, welke ik visueel volgen kan (dit komt in de wettelijke modelrakettenregeling te staan!) en ik wil mijn model graag heelhuids terug hebben. Dus, om antwoord te geven op je vraag: Nee, ik vind het geen scheve vergelijking. Ik vind het zelfs een PRIMA vergelijking. Groetjes, KJ
raket | Reactie van: brunswijk op 15-12-04 17:24
probeer eens te komen aan glasco-foam het wordt gebruikt als isolatie middel in de dakbedekking het is te vergelijken met oase dat spul waar je bloemstukken mee maakt alleen veel harder je kan het heel goed vormen door te schuren en te snijden met een stanly mes je hoeft niet bang te zijn voor gewicht want het weegt niet veel het is te verkrijgen in platen vrij dikke platen zelfs en een voordeel je kan het heel makkelijk spuiten het neem maar 2%vocht op heel makkelijk af te werken dus ik denk dat niet veel mensen dit weten dus doe er je voordeel mee het is alleen niet zo makkelijk te krijgen ik heb het via via gekregen en het komt uit een zaak in vlaardingen dat is alles wat ik je kan vertellen suc6 als je het uit wilt hollen kan je gewoon een vlinderboor gebruiken of een pvc pijp er door heen timmeren superspul

Kopieer tekst of een link, na selecteren, eenvoudig met CTRL+C of de rechter muisknop

Voeg je reactie toe    
Naam: (max. 25 tekens) *
E-mail: (max. 35 tekens) *
Titel: (max. 50 tekens) *
* = Verplichte velden. Let op: Gebruik een geldig mailadres met @-symbool.
Plaats een Smiley door op onderstaande plaatjes te
klikken, er wordt dan automatisch code ingevoegd.

vrolijk vrolijk/knipoog vrolijk schaterlach droef zeer droef boos verbaasd zich afvragend geschrokken cool man! bedenkingen afkeur ikhoudmijnmond thumbs-up   thumbs-down   raket   raketcrash
Smileys worden onderaan je tekst geplaatst. Je kunt desgewenst knippen en verplaatsen.
HTML niet toegestaan. Lege regels worden toegevoegd door een Enter in te geven.
Let op: apostrof ( ' ) wordt niet geaccepteerd.

Je reactie: *
Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, eerst wijzigingen aan.