Modelrockets.NL - Launch Group Logo Modelrockets.NL - Launch Group, raketten en raketten!

Murphy's Law - Clusters

Edward A. Murphy (1918–1990):
"Anything that can go wrong, will go wrong" (alles wat fout kan gaan, zal fout gaan)
Murphy was van beroep ruimtevaartingenieur die aan veiligheid-kritieke systemen werkte. Hij wilde met zijn uitspraak de nadelige kant van de wet van de grote aantallen illustreren: al is de kans op een ernstige menselijke fout bij het uitvoeren van een bepaalde handeling heel klein, als het risico maar vaak genoeg wordt gelopen, dan zal er vroeg of laat iemand een fout maken bij het uitvoeren van de handeling.

Natuurlijk doen we ons best om dat zo veel mogelijk te voorkomen, maar helemaal uitsluiten gaat nu eenmaal niet. Dat is nou net Murphy's Law. Vroeg of laat doe je iets fout, of gaat er iets fout. Als dat je mooist gemaakte model betreft, dan baal je flink natuurlijk... en soms moeten we er toch ook wel om lachen.

Op deze Murphy's Law pagina's laten we zien wat er fout kan gaan,
zodat je, in een aantal gevallen, ervan kunt leren.



Berging   Clusters   Constructie   Meertraps   Ontbranders   Start

Cluster van 3 motoren, slechts 2 gestart.
Big Brute model: 2x18mm, 1x D12.


Hoe kun je dit soort voorvallen nu het beste voorkomen?
• Gebruik voor alle motoren hetzelfde type ontbranders.
• Gebruik Brug-Ontbranders of e-Match ontbranders.
• Installeer zorgvuldig en laat je niet afleiden.
• Test na installatie de continuïteit van al je ontbranders afzonderlijk.
   Let op dat je ontbranders de teststroom kunnen verdragen!
   Anders gaat je ontbrander en dus ook je motor af, terwijl het voor je neus op tafel ligt.
• Zet de ontbranders individueel goed vast. Zo voorkom je dat ontbranders gewoon vanzelf,
   bij een kleine beweging, uit je motoruitlaat vallen.
• Gebruik een 12 Volt accu als spanningsbron. Clusteren met een paar penlights, moet je niet willen.






Wat is er nu eigenlijk gebeurd...?






De hoofdmotor (midden) moet de parachute uitstoten... Omdat er voor de boostermotoren gekozen is voor de verkeerde C6-0, ipv de C6-P, stoot de linker boostermotor de parachute vervroegd uit, omdat deze niet geplugd is van de bovenkant. De D12 brand nog volop...

De D12 uitstootgassen en deeltjes ontsteken de rechter, nog volle, C6-0 van bovenaf... Gevolg: de gehele binnenkant van het model wordt gefrituurd, terwijl deze rustig afdaalt aan zijn parachute.

                

Hoe dit te voorkomen...?
Geconcentreerd blijven bij het voorbereiden. Gewoon de juiste motoren in je model stoppen.
Het is verstandig om dmv decals de geschikte motoren op je model aan te geven.