Header graphic Modelrockets.NL - Launch Group Header graphic Modelrockets.NL - Launch Group

Murphy's Law - Constructie

Edward A. Murphy (1918–1990):
"Anything that can go wrong, will go wrong" (alles wat fout kan gaan, zal fout gaan)
Murphy was van beroep ruimtevaartingenieur die aan veiligheid-kritieke systemen werkte. Hij wilde met zijn uitspraak de nadelige kant van de wet van de grote aantallen illustreren: al is de kans op een ernstige menselijke fout bij het uitvoeren van een bepaalde handeling heel klein, als het risico maar vaak genoeg wordt gelopen, dan zal er vroeg of laat iemand een fout maken bij het uitvoeren van de handeling.

Natuurlijk doen we ons best om dat zo veel mogelijk te voorkomen, maar helemaal uitsluiten gaat nu eenmal niet. Dat is nou net Murphy's Law. Vroeg of laat doe je iets fout, of gaat er iets fout. Als dat je mooist gemaakte model betreft, dan baal je flink natuurlijk... en soms moeten we er toch ook wel om lachen.

Op deze Murphy's Law pagina's laten we zien wat er fout kan gaan,
zodat je ervan kunt leren.



Berging   Clusters   Constructie   Meertraps   Ontbranders

Hier zie je twee centreerringen en het schuine verloop onderaan het model. Het motorhuis is dus eigenlijk gecentreerd en vastgezet op drie punten. Er is geen drukring geplaatst en er is ook geen motorhaak aanwezig. De motor werd in dit geval geplaatst d.m.v. friction-fit (klempassing, door wat plakband rond de motor aan te brengen, net zo lang tot deze strak in de motorhouder past). Daarna werd de motor vastgezet met een stukje plakband rondom het uiteinde van de motor èn motorhuis.
De centreerring aan het uiteinde (de bovenste) is hier verlijmd vèr boven het uiteinde van de motor. Het niet verbrandde gedeelte van het motorhuis steekt ongeveer één cm. uit boven de onderste centreerring. Dit is dus het punt waar de bovenkant van de geplaatste motor eindigt. De uitdrijflading van de motor heeft hier over een lengte van enkele cm's de mogelijkheid om in te vreten op het motorhuis. En tja,... als een uitdrijflading dié kans krijgt,... dan grijpt hij hem ook,...

Met de pijlen zijn de plaatsen aangegeven waar de hete verbrandingsgassen na een aantal lanceringen volledig door de houderwand heen gevreten zijn. Zodra dat gebeurt is ben je éénderde van je opvangpunten van je motorhuis kwijt en dus ook éénderde van de sterkte ervan. De uitdrijflading raakt ook een gedeelte van haar kracht kwijt bij de volgende lanceringen. Bij een volgende lancering gaan de hete gassen aan de slag om de rompbuis zelf en de vin ophanging aan te vreten.

Deze situatie moet dus voorkomen worden door de bovenste centreerring nog net op het witte, niet aangevreten, stukje motorhuis te verlijmen. Op deze manier voorkom je doorbrandingsproblemen en dus veiligheidsproblemen bij je model.


Zo moet het niet
Hier zie je een motorhaak, twee centreerringen en een ring om de motorhaak vast te houden. De bovenste centreerring (zonder de gleuf) is zo hoog geplaatst dat deze boven de drukring zit.

De drukring zit nét boven de motorhaak gleuf, binnen in de motorbuis.


Als de motorbuis boven de drukring na verloop van tijd doorbrandt, dat gaat gebeuren, dan is de ophanging van één centreerring niet meer functioneel.
Deze situatie moet voorkomen worden door de bovenste centreerring op of onder de drukring te lijmen.