Edward A. Murphy (1918–1990):
"Anything that can go wrong, will go wrong" (alles wat fout kan gaan, zal fout gaan)
Murphy was van beroep ruimtevaartingenieur die aan veiligheid-kritieke systemen werkte.
Hij wilde met zijn uitspraak de nadelige kant van de wet van de grote aantallen illustreren:
al is de kans op een ernstige menselijke fout bij het uitvoeren van een bepaalde
handeling heel klein, als het risico maar vaak genoeg wordt gelopen,
dan zal er vroeg of laat iemand een fout maken bij het uitvoeren van de handeling.
Natuurlijk doen we ons best om dat zo veel mogelijk te voorkomen, maar helemaal uitsluiten
gaat nu eenmaal niet. Dat is nou net Murphy's Law. Vroeg of laat doe je iets fout, of gaat
er iets fout. Als dat je mooist gemaakte model betreft, dan baal je flink natuurlijk...
en soms moeten we er toch ook wel om lachen.
Op deze Murphy's Law pagina's laten we zien wat er fout kan gaan,
zodat je, in een aantal gevallen, ervan kunt leren.
Bij het starten van je modellen gaan er wel eens dingen fout. Vaak onoplettendheid, soms pech.
Hoe kun je dit soort voorvallen nu het beste voorkomen?
Goed op blijven letten. Niet haasten.
Houd je lanceervolgorde/procedure aan.
Tip: Hierbij controleer je ook of je naald/rail vrij is om te lanceren.
Een motor CATO, een probleem, waar je vrij weinig aan kunt doen:
Voor grote resolutie foto's: rechts-klik op de volgende foto's, openen in nieuw venster of tabblad.
We have Lift Off !
Let op de bruinrode keramische boorkop beschermer...
De keramische boorkop beschermer slaat door de klap van de uitgeblazen kartonnen motorcasing, volledig uit elkaar... Er lijken ook brandstofdelen rond te vliegen.
In het midden van de foto, de tie-wrap waarmee de motorhaak stevig tegen de motor aan zat.
Een enorme vuurstraal komt uit de achterzijde van het model.
De neuskegel begint zich los te maken van de raket.
Rooksporen en keramische scherven vliegen alle kanten op.
De GoPro camera die op zeer korte afstand staat, loopt geen schade op.
De neuskegel heeft zich los gemaakt van de raket.