(26-01-2021)
Drie partijen dingen mee om de eerste maanlanding te verzorgen en
de maanlander daarvoor te bouwen:
• Dynetics (Leidos-Lockheed Martin IT)
• SpaceX
• National Team (Blue Origin, Lockheed Martin, Northrop Grumman en Draper)
Deze bedrijven moeten flink aan de bak, gegeven het feit dat NASA twee astronauten
wil landen in de buurt van de maan's zuid pool, in 2024.
SpaceX heeft als laatste nog net ingeschreven. Algemeen wordt ingeschat
dat ze geen kans maken op toewijzing.








UPDATE (28-04-2021):
NASA heeft SpaceX gekozen als enige partij (op dit moment) om een maanlander te ontwikkelen
voor de eerstvolgende maanlanding, met astronauten. Dit zou ergens in 2024 plaats moeten vinden.
NASA stelt daarvoor 2,9 miljard dollar beschikbaar.
SpaceX gaat daarvoor een aangepaste versie van de nu in ontwikkeling zijnde Starship gebruiken.
De zonnepanelen zijn lager gezet. Op het vlakkere deel (was eerst de volledige neus).
De 9 Draco landingsmotoren zijn vervangen door meerdere (24?) kleinere motoren.
Ook lijken de landingspoten groter (naar buiten uitklappend) dan op initiële ontwerpen.

De Dynetics lander heeft overgewicht en zou niet eens kunnen landen met betrekking tot de
beschikbare motorkracht (daar heeft iemand zitten slapen...!). De kosten van deze lander
zijn verhoogd en als hoogste uit de bus gekomen. Het meenemen van lading zou in dit geval
niet kunnen...
De National Team lander is goedkoper geworden, was eerst de duurste mogelijkheid,
maar de inschrijving voldeed niet aan de regels (vooruitbetaling vereist voor delen ervan)
en er waren wat andere zaken, zoals een 6-voudig communicatiesysteem (verschillend),
wat niet echt punten scoorde en een lading van 850Kg (precies de eis...).
SpaceX was veruit de goedkoopste partij (beperkt NASA budget), neemt de helft van de
ontwikkelingskosten voor zijn rekening (investering in eigen technologie), heeft in de
voorgestelde versie twee luchtsluizen, en kan een enorme vracht meenemen: 100 ton!
Een nieuwe technologie, cryogenic rocket liquids tanken, in een lage baan om de aarde
moet nog wel even bedacht en gepraktiseerd worden. De lander natuurlijk ook, maar SpaceX
is al druk bezig met het daadwerkelijk testen en bouwen van Starships in Boca Chica, Texas, USA.
Van de andere partijen bestaan er slechts mockups (testmodellen) van de landers in een fabriekshal.
UPDATE (26-04-2021):
Blue Origin tekent protest aan tegen NASA, die een astronaut maanlandercontract
aan Musk's SpaceX gunt.
Van NASA werd eerder verwacht, dat het twee van de drie teams zou kiezen om competitief
maanlanders te bouwen, waardoor de enige selectie van SpaceX een verrassing was,
gezien de eerdere doelen van het agentschap en het programma om een competitie te blijven.
UPDATE (04-11-2021):
Blue Origin verliest protest tegen het maanlandingscontract van SpaceX
Het protest via de rechtbank volgde op een mislukt protest bij het Government
Accountability Office (Verantwoordingsbureau van de Overheid) door Blue Origin
en Dynetics Inc.
Zij hadden aangevoerd dat de gunning van één opdracht concurrentieverstorend en riskant was.
Maar de GAO zei op 30 juli dat nasa's verzoek bieders op de hoogte bracht dat het meerdere
gunningen, een enkele gunning of helemaal geen gunning kon verstrekken.
De GAO verwierp ook beweringen dat NASA zich bezighield met een ongelijksoortige evaluatie
door het bod van SpaceX niet te bestraffen voor vergelijkbare zwakheden die in de biedingen
van de demonstranten werden geïdentificeerd.
SpaceX heeft nu goedkeuring om het NASA-contract van bijna $3 miljard uit te voeren om technologie
te ontwikkelen om mensen op de maan te laten landen nadat het Amerikaanse Hof van Federale Claims
het protest van Blue Origin Federation LLC donderdag verwierp.
"NASA zal het werk met SpaceX" onder het contract "zo snel mogelijk hervatten", aldus het
agentschap in een persbericht.
Comparison between the real Raptor engine and Elisei Maslov's diagram:

Klik op deze foto, voor een grotere versie.
