|
BouwBlog:
Der Werner |
|
|
2 van 49 |
|
|
| Geplaatst door: Alef op 05-02-21 01:04 |
Der Werner, zelfbouw modelraket, met afwerpbare boosters. |
| openrocket | Reactie van: Alef op 05-02-21 01:21 |
| Nou ik ben eruit, ik had het motorgewicht dubbel geteld. Dit lijkt me aannemelijk. Project lag een tijdje stil wegens andere leuke kansen. Moest mezelf weer even flink inwerken, omdat ik het op zn eenvoudigst enigzins complex had gemaakt. Tijd om vinnen voor de hoofraket te maken. Ik kan geloof ik niet overtuigder raken dat mijn simulatie klopt. Best wel wat van geleerd. |
| Re: openrocket / stabiliteit | Reactie van: KJ van Til op 05-02-21 22:57 |
| De simulaties in dit soort programmas zijn natuurlijk (maar) net zo goed als de info die je erin stopt.
Verkeerde gegevens geven vaak ook een verkeerd resultaat. Maar je kunt er als je dat goed doet, mooie dingen mee doen. Zelf kijk ik altijd naar mijn model en kijk dan naar de oppervlaktes. Dat lukt me aardig goed om dat juist in te schatten. Bij twijfel bereken ik de oppervlaktes. En uiteraard je zwaartepunt bepalen. ![]() |
| openrocket | Reactie van: Alef op 06-02-21 20:40 |
| Ja klopt helemaal...
Ik gebruik het programma in principe voornamelijk voor de oppervlakte/drukpunt berekening... gewoon omdat ik lui ben en je dan ook wat kan proberen en kijken wat de uitkomst is. Lekker efficient dus. Mijn ervaring is inmiddels dat de zwaartepunt berekening niet erg nauwkeurig is, dat hangt natuurlijk ook maar net vanaf hoe nauwkeurig je weegschaal is en het is altijd moeilijk in te schatten hoeveel lijm je nu eigenlijk gebruikt. Het werkelijke zwaartepunt bepaal ik ook altijd en zolang je ingevoerde maten kloppen heb ik redelijk vertrouwen dat de drukpuntberekening klopt. Een flink nadeel met openrocket.. je kan geen goede hoogteberekeningen maken als je vinnen dikker dan 3,3 mm zijn. |
| vinnen | Reactie van: Alef op 23-03-21 18:33 |
Het bleek dat kleiner ook de gewenste stabiliteit kon brengen:
![]() |
| De finale | Reactie van: Alef op 11-07-21 23:04 |
Nog een paar kleine dingetjes gedaan aan het model en de stabiliteits berekening met alle zwaartepunten nog eens helemaal nagelopen en de uiteindelijk noodzakelijke ballast bepaald. Openrocket is niet geschikt om dit soort modellen te simuleren maar ik heb er een model voor gemaakt. Een lastige klus eigenlijk. Komende lanceermogelijkheid moet der Werner eindelijk maar gelanceerd geloof ik. Tja, ik had bijna 2 jaar terug dit idee om te bouwen maar wist eigenlijk niet exact waar ik aan begon, toch doorgezet. Ben van plan nog een model te bouwen met afwerpbare boosters en wil dan alles wat ik bij de bouw van dit model heb geleerd in dit model verwerken zodat voorral de prestaties ook van een geboost model zijn.
![]() |
| Shuttle | Reactie van: Alef op 12-07-21 12:55 |
Dit was ook een onderdeel van het orginele idee. Het blijkt dat dit allemaal enorm lastig te realiseren is met de huidige beschikbare technologie in deze afmetingen.
![]() |
| Did it! | Reactie van: Alef op 16-09-21 21:49 |
Haha gelukt! maandag 13 september 2021 was het zover. Lanceerlogboek ID: 226.
|
| Payloadbay | Reactie van: Alef op 13-12-25 23:58 |
| Ff payloadbay geknutseld met een zelfgemaakte balsa neuskegel en voor ik het wist had ik de simulatie ook al aangepast in de nieuwste versie van OpenRocket.
Red: geen idee wat hier fout ging met het tonen van de afbeelding. Kon geen fouten zien. Heb de link opnieuw gekopieerd en geplaatst en nu gaat het goed. Wel iets verkleind naar 800px breed. KJ |
| Kopieer tekst of een link, na selecteren, eenvoudig met CTRL+C of de rechter muisknop |