ModelRockets.NL - Model Rockets Launch Group (MRLG), Logo en Modelbouw Raketten

Onderwerpen     Onderwerp Toevoegen     Zoeken
BouwBlog:
GRo Boost Glider

Eerste onderwerp Vorig onderwerp 13 van 49 Volgend onderwerp Laatste onderwerp
Geplaatst door: Alef vd Wal op 29-03-22 19:22
Heb al wat dingetjes gepakt voor de GRo Boost Glider.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:28
thumbs-up
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:29
Moet binnenkort eens ff dikke plank balsa scoren voor de vleugels. dat heb ik niet.

Ik ga toch voor de zwever met profiel want die zweven langer.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:34
Heb je ook nog andere boost gliders bekeken...?
Staan geloof ik paar tekeningen op de site.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:36
Nou ik heb (ook al eens eerder) wat naar H&A aerospace gekeken.. die gast doet heel veel met zwevers en ook boostgliders.. al wat tips opgedaan.
Ik gad denk ik dat ding bouwen wat op de MRLG site staat dan weten we of dat ding 40 sec kan halen.
Op zich ook leuk voor anderen.
Hij zei bv ook dat met profiel (logisch) ook langer zweeft dus daar ga ik voor.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:36
Uiteraard.... Profiel geeft wat lift.
thumbs-up
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:37
Ja en anders moet je de lift uit de snelheid halen dus minder zweeftijd.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:38
We vlogen vroegah op de model vliegclub ook wel met van die deltas... dat waren gewoon planken en dan zag je ook duidelijk dat je zon 30% meer vermogen nodig had om dat ding in de lucht te houden.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:38
Die TG-1 is voor jouw een eitje... je hebt al veel ingewikkelder dingen gebouwd.
Eigenlijk moet je er twee maken. Kun je lekker testen op de 1e en de 2e het beste maken.
vrolijk knipoog
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:45
Klopt maar een normaal zwevertje is niet veel moeilijker en ik ben eigenwijs, maar als iemand in mijn beleving een expert is en het strookt met mjin logica dan ga ik voor de adviezen van de expert.

Deze gast https://www.youtube.com/watch?v=yg0DUH510u4
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:45
Kan die tekeningen ook wel ff op de site plaatsen. Free plan lees ik.
thumbs-up
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:46
Ah kijk. maar das een boostglider zonder recovery heh?
Die gast heeft wel aardig ervaring met die dingen..
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:46
Hoe bedoel je geen recovery...?
Zwever zweeft. Motor wordt niet uitgestoten...?
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:46
Ja motor word uitgestoten geen berging in dat filmpje.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:47
Ja, heel simpel. Die motor moet je zichtbaar maken. Niet fijn als die zo maar ergens naar beneden valt.
Dus iets groter Motorhuis. Dan kun je om de motor een mylar streamer plakken. Zeg eens 40 cm lang. Die wikkel je er omheen. Als de motor uitgestoten wordt, wikkelt dat ding vanzelf af.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:52
ja idd.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:52
De motor kan dus vrij los zitten. Soms doen ze er een speldje onder prikken, in de romp. Dan kun je met een elastiekje de motor vasthouden.

Gewoon lekker zelf proberen. Hele andere wereld weer. Ken je natuurlijk al aardig.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:53
Ja ik heb zelfs voordat je die GRo bedacht nog zon soort zwevertje weggegooid.

Echt paar weken ervoor zelfs.. nu had dat ding ook flink schade, maar romp was nog goed bruikbaar.
droef
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 19:57

Volgens mij kun je hier horizontaal, iets onder de motor een speld zien. Verticaal lijkt er een elastiekje zichtbaar.
Niet al te beste foto....
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:58
Ben wel veel mee geweest naar zweefvliegwedstrijden.. gast waar ik vaak mee ging is zelf spaar keer wereldkampioen geweest en heeft nu zijn eigen bedrijfje in zwevers maken in Hardegarijp.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 19:59
Nah,... die foto is veel te vaag.

Zijn supergave zwevers, heel licht helemaal koolstof.
en kostten flink wat haha.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 20:00
Dit is een leuk filmpje van die A&H gast..bouwt ie een boostglider, ook met zon Davidsschaaf?

https://www.youtube.com/watch?v=jdFp03is93M
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 20:00
De romp is vaak niet meer dan triplex, of balsa wat verstevigd is met een strookje carbonvezel of zoiets. Dat voorkomt teveel kromtrekken en breken tijdens de vlucht. Externe wapening.

Bij de TG-1 zit zoveel vleugel, dat dat minder speelt.
Met 1/2-1mm triplex kun je goed de zijkanten van een haak bakje maken, als je de motor pod echt helemaal afwerpt. Je maakt dan iets van een haak, waar de Zwever aan vast gehaakt wordt. Door de triplex voorkom je zijdelingse beweging.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 20:01
Ik vind zelf iets ontwerpen ook veel leuker dan een bouwpakket.. dat is te weinig uitdaging.

Die boostglider ga ik wel van tekening bouwen.. niet heel veel zin om daar veel me te expirimenteren.
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Alef vd Wal op 29-03-22 20:03
Ik heb al eerder gezegd volgensmij klopt dat zwaarte punt van die glider niet maar dat gaan we zien.
bedenkingen
Re: GRo Boost Glider | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 29-03-22 20:05
Nou, ik ben heel benieuwd.
Je kunt als je gaat trimmen ook de vleugel met twee speldjes vastzetten op de romp. Dan kun je eenvoudig de positie aanpassen om de stabiliteit te verbeteren.
Afmeting Boostglider | Reactie van: Alef op 30-03-22 17:20
Ik heb ook al gezien dat wat grotere modellen langer zweven dan kleinere. Dat heeft vast te maken met de sm en sterkte van de gebruikte materialen. Daar zal denk ik ook een sweet spot in zitten want de kans op flutter lijkt me aanzienlijk met grotere modellen.
Die gast van A&J Aerospace adviseert om niet zwaarder te gaan dan B motoren want anders is versterking van de balsa vleugels vereist omdat de modelletjes dan snel over de 300 km/h gaan.
Balsa halen kan spannend zijn | Reactie van: Alef op 30-03-22 17:27
Nou ik ga niet het hele verhaal afdraaien hier, maar de witte schermen stonden vanochtend natuurlijk precies voor de deur van de modelbouwwinkel heh?

Iemand van SBS6 die me aansprak heb ik gevraagd wat er loos was. Ik dacht eerst dat er een afgesloten feest was ofzo, maar het was overal glas. Gas-explosie? Een verloren bom of reservetank van een jachtvliegtuig? (Frysian Flag oefening gaande)

Nee, explosieven bij een pinautomaat...
Re: balsa halen | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 30-03-22 18:22
Maar je hebt nu wel je balsa...?
zich afvragend
5 mm Balsa plank | Reactie van: Alef op 31-03-22 08:07
Ja stiekum via de achterdeur :D

Ook een Davids-schaaf opgesnord om hem in profiel te schaven.
Re: Balsa plank | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 31-03-22 09:57
Aah, top!
thumbs-up
Ja word weer gebouwd! | Reactie van: Alef op 01-04-22 08:53
2 opties:

- 2 stukken snijden, gelijk formaat maken met rand schuren, dan profiel in 2 stukken maken.

- 1 stuk maken zo precies mogelijk en dan in 1 keer het profiel erin maken.

De draad moest haaks op de vleugel in dit geval (geen sweep) dus voor de laatste optie gekozen omdat dan het profiel erin maken het makkelijkst was. Om de 2 delen op de juiste maat te houden voor het profiel maken al een kleine snede gemaakt in het midden van de vleugel. Het schaven was nog niet eens zo gemakkelijk met een wat oud mesje, maar met een stuk P80 schuurband schiet het flink op.
Profiel maken | Reactie van: Alef op 01-04-22 08:56
AR-5 | Reactie van: Alef op 01-04-22 13:21
P360 | Reactie van: Alef op 01-04-22 19:41
En weer meer onderdelen | Reactie van: Alef op 03-04-22 10:39
Beetje dom, als de rand van de vlakken dunner wordt moet je echt naar buiten toe schuren anders breken er natuurlijk hoekjes uit.

Re: vleugelprofiel zwever | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 04-04-22 13:48
Begint er al aardig op te lijken Alef!
Mooie vorm zo.
Ben heel benieuwd wat de zweefeigenschappen zijn.
thumbs-up
Tekening BG bij GRo cert regels. | Reactie van: Alef op 06-04-22 21:03
Die tekening trouwens van die boostglider op de GRo pagina is mooi 1:1 heh als je hem als A4 afdrukt zoals je kan zien. Scheelt volgensmij geen mm aan. Dat kan je zien aan de lengte van de romp tussen achterkant vleugel en voorkant stabilo. Ik heb vorm vleugel,stabilo en kielvlak 1:1 overgenomen.
Haak neuskegel | Reactie van: Alef op 07-04-22 11:43
Weer eens een andere constructie voor de haak aan de neuskegel. Had 1 zonder haak namelijk. Gat door de neuskegelschouder geboord. Zijkanaal geboord, Deuveltje gemaakt van hardhout en door het oog van een swivel gestoken.

Romp | Reactie van: Alef op 13-04-22 11:40
Voorkant romp van 4 mm 8 laags berkenmultiplex. Achterkant romp is een sandwhich van 1 mm berkentriplex met een stuk 1,5 mm balsa ertussen en het kielvlak. Kielvlak iets verder naar achteren geplaatst want dat kwam mooier uit met de afschuining. Voorkant romp aan de achterkant dunner gemaakt en dat zit ook tussen de berkentriplex delen in gelijmd.

Zwevertje | Reactie van: Alef op 13-04-22 20:43
Ook weer klaar. Zoals verwacht issie nog wat tail-heavy dus zal wat ballast nodig hebben. Weegt 19 gram nu. Lastig om de romp goed strak te krijgen met een sandwich constructie.

1e vlucht. | Reactie van: Alef op 14-04-22 13:06
FB chat aan K-J 1e testvlucht:" WOAH!.. hij doet het goed joh! gelijk 1e vlucht. Ik vond er al vrij veel wind staan.. Ik gooide em uit de hand . stoond meer dan 100 meter in het land en hij vloog over de weg hoog in de bomen. meer dan 150 meter. Morgen met wat minder wind maar weer es kijken."

+/- 3 Bft en zwaartepunt iets verder naar voren dan op tekening. Dus niet zoals een normale zwever 1/4e van de ribbe van voorkant vleugel. Komt vast omdat er ook iets profiel in het stabilo zit. (1,5 mm dik i.p.v 2 mm)

Maiden test flight | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 14-04-22 16:52
Nou, gaaf toch!
Dat overtreft in ieder geval mijn verwachting.
Ging het model omhoog op de wind?
Daar lijkt het op. Genoeg lift dus...
Hij moet wel een rondje draaien he...?

thumbs-upvrolijk schaterlach
testvlucht | Reactie van: Alef op 14-04-22 18:38
Ja was leuk zeker omdat ie gelijk goed vloog.
Wel duidelijk dat 3 Bft eigenlijk wat teveel is voor de AR-5/6 en hij moet idd wat meer bochtjes draaien. Morgen wat minder wind dus nog maar es proberen. Wil niet weer bij buurman aanbellen om mijn vliegtuigje te zoeken in de tuin.
vrolijk schaterlach
Trimmen | Reactie van: Alef op 15-04-22 14:39
Stuk of 20 vluchtjes gemaakt met 2/3 Bft.
Geprobeerd te trimmen met neusgewicht. Kom uit op iets meer dan 5 gram.
Heeft tegen de wind in duidelijk meer neusgewicht nodig dan voor de wind dus zal beetje tussenin moeten met rondjes draaien. Vloog vreselijk rechtuit dus op de tip van het kielvlak paar sneetjes gemaakt, sleufje geschraapt met hobbymesje en toen omgebogen en vastgelijmd met CA.
Richtingsroer | Reactie van: Alef op 15-04-22 19:40
De roeruitslag op de foto bleek zoals K-J al inschatte veel teveel. Kon minstens de helft minder. Stuk van het roer afgehaald.
Neusgewicht. | Reactie van: Alef op 16-04-22 09:48
Glider getrimd met neusgewicht met rechtuit vliegen.
CG iets verder naar voren dan op tekening aangegeven.
Daarna bochtjes draaien getrimd en beetje "up" gegeven.
Om het neusgewicht te maken heb ik met de soldeerbout lood met soldeertin gemengd en in een houten malletetje gegoten.

Re: glider getrimd | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 17-04-22 11:13
Ik ben heel benieuwd hoe de zwever presteert bij een daadwerkelijke vlucht. Of hij mooi omhoog gaat en zijn vluchtrichting vasthoudt, of dat ie afbuigt tijdens de start.
En natuurlijk benieuwd hoe lang de vlucht gaat duren en of ie ook echt rondjes gaat draaien zodat het model binnen bereik blijft...
Als je hem horizontaal weggooit, zeg eens, van 2 meter hoogte en hij haalt een glijvlucht van 75 meter (wat je aangaf), dan zou hij theoretisch bij een vluchthoogte van 60 meter zo maar 2250 meter af kunnen leggen (60/2 x 75)...
Das best een eind... dan wil je wel dat ie leuke rondjes draait...
Ff denken,... als ie rondjes draait met een doorsnede van 100 meter, dan is dat 2πr in omtrek. 100*3.14=314mtr per rondje.
Dan zou hij ongeveer 2250/314=7 rondjes draaien voor de grond te raken.
cool man!
testvluchten | Reactie van: Alef op 18-04-22 09:02
Nou die 2 meter dat klopt eigenlijk niet helemaal. Je ziet gewoon dat ie zoals de tekening aangeeft is gebouwd voor lichte wind. Als je hem met 3 Bft flink hard in de wind opgooit zie je dat het "tikkie up" effect veel meer invloed heeft omdat ie veel sneller gaat dan als hij is gestabiliseerd in glijvlucht. Wat er dan gebeurd is dat hij eerst als een gek klimt, dan stalt, terugvalt en uiteindelijk stabiliseerd in een glijvlucht. Dan zit hij met geluk op een meter of 5 hoogte en als hij dan inmiddels een bocht heeft gedraaid en met de wind meevliegt kan hij echt een onvoorstelbaar stuk zweven. De bochten die hij nu draait hebben maximaal een radius van 25 meter, dat had misschien groter gekund want hoe korter de bocht des te sneller hij daalt natuurlijk, maar ben met je eens dit ding gaat een belachelijk end vliegen en als ik ff hoofdreken kan hij volgensmij met 3 a 4 Bft en mogelijk 70 meter hoogte op een B4-2 zomaar een halve kilometer met de wind meewaaien. Het is dus echt van belang dat er heel weinig wind is en eigenlijk hopen dat je geen thermiekbel pakt want dan zie je hem waarschijnlijk nooit weer.
De haak | Reactie van: Alef op 18-04-22 09:15
De haak maken was nog best lastig voorral hem juist in het podgedeelte lijmen. Ik heb uiteindelijk om het wat precies te krijgen maar op maat gevijld toen hij al vast zat. Om hem goed eruit te laten glijden moeten de rondingen wat ruimer dan op tekening. Ook weer gemaakt van 4 mm 8 laags berken multiplex.

Boostglider af? | Reactie van: Klaas-Jan van Til op 20-04-22 14:28
Is het model intussen af...?
Heb je nog een foto van het geheel, of een close-up van de haakverbinding?
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet en of het goed werkt.
thumbs-up

Je hebt vast gedegen getest denk ik.
Klaar | Reactie van: Alef op 20-04-22 19:37
Ja hij is inmiddels klaar. Heb idd het loskoppel systeem "getest". Het zou de zwever weg moeten duwen maar voor de zekerheid de wangen van de haak nog wel rond gemaakt mochten ze eventueel achter de vleugels kuknnen blijven haken. ook nog een motoradapter gemaakt zodat ik kan beginnen met mini-A motoren.
Gro certificeringsvlucht geslaagd 21-09-2022 | Reactie van: Alef op 22-10-22 13:13
Voor de vluchtbeschrijving zie logboek item 235 en 236.

Kopieer tekst of een link, na selecteren, eenvoudig met CTRL+C of de rechter muisknop

Voeg je reactie toe    
Naam: (max. 25 tekens) *
E-mail: (max. 35 tekens) *
Titel: (max. 50 tekens) *
* = Verplichte velden. Let op: Gebruik een geldig mailadres met @-symbool.
Plaats een Smiley door op onderstaande plaatjes te
klikken, er wordt dan automatisch code ingevoegd.

vrolijk vrolijk/knipoog vrolijk schaterlach droef zeer droef boos verbaasd zich afvragend geschrokken cool man! bedenkingen afkeur ikhoudmijnmond thumbs-up   thumbs-down   raket   raketcrash
Smileys worden onderaan je tekst geplaatst. Je kunt desgewenst knippen en verplaatsen.
HTML niet toegestaan. Lege regels worden toegevoegd door een Enter in te geven.
Let op: apostrof ( ' ) wordt niet geaccepteerd.

Je reactie: *
Lees je tekst vóór het toevoegen nog even goed door!
Breng, zo nodig, eerst wijzigingen aan.